Stationspladsen - Nørre Asmindrup Land- & Bylaug

Gå til indhold

Stationspladsen

Om 4572
Når du ankommer til stationspladsen,
er noget af det første, du kan se denne smukt pyntede whisky-tønde




I 2021 har Bylauget brugt mange af de donerede midler til fitness udstyr og senest et bord-bænkesæt. Og der er heldigvis mere på vej - til glæde for vore unge mennesker.

         


Fra Wikipedia, den frie encyklopædi
Historie
En jernbane fra Nykøbing til Holbæk var punkt 1 i den store jernbanelov fra 1894. Samme lov gav hjemmel til at anlægge en havnebane i Holbæk.
Jernbanen blev etableret for at styrke udviklingen i Odsherred efter inddæmningen af Lammefjorden. Strækningen var oprindelig planlagt, så der i hver af de sognekommuner, der tog del i finansieringen, var en station eller et trinbræt.
6. maj 1896 fik Holbæk Amtsråd koncession på banen, og året efter gik anlægsarbejdet i gang. Banen blev åbnet 18. maj 1899 og blev drevet af selskabet Odsherreds Jernbane (OHJ).

Fusioner
OHJ drev banen frem til maj 2003, hvor den blev fusioneret med Høng-Tølløse Jernbane til Vestsjællands Lokalbaner med hovedsæde i Holbæk. I denne sammenhæng benævntes Odsherredsbanen "Den nordlige jernbanestrækning", mens Tølløsebanen benævntes "Den sydlige jernbanestrækning".
Fra 1. januar 2009 blev driften varetaget af Regionstog A/S, der 1. juli 2015 indgik i Lokaltog.

Trafik
I 2008 udskiftedes banen de 33 år gamle Y-tog med nye, moderne togsæt af typen Coradia LINT 41, som pr. 2018 er den primære togtype på strækningen. Nogle afgange gennemføres også med de lidt ældre IC2-tog. Der er generelt halvtimesdrift på strækningen i hverdage, og timedrift i weekender.
Banen har årligt omkring 1.100.000 passagerer og er dermed blandt de mest trafikerede lokalbaner i Danmark.




                                                                                              

Tilbage til indhold